Proffsigt innehåll
Det kretsar mycket kring väl utformade bilder och videor på sociala kanaler, och detsamma gäller verkligen din hemsida och företagsblogg. Anlita en professionell fotograf om det behövs, anlita en copywriter för att arbeta med ditt innehåll. Snåla inte in på text och bild för att ni egentligen inte har tid/orkar/inte är ert främsta område. Det finns folk som arbetar med just detta och kan göra det mycket bra. Tänk på att er hemsida representerar er 24 timmar om dygnet, och därför bör den se bra ut hela tiden.
Vill du arbeta med ett proffsigt innehåll själv, kan det vara bra att lägga detta på minnet: En hemsida med mycket innehåll på sig har också mycket innehåll som konkurrerar med varandra. Ju mer text och bilder som finns, desto mer kommer läsaren faktiskt att missa. Försök ta fram det som är viktigast. Korta ner stycken, skala av, ta bort. Arbeta med detta löpande.
Spara in på menyer. Det är inte bra att låta läsaren få alltför många val att tycka på – inte så det blir oöverskådligt. Låt det finnas en meny för ämnet och flera undermenyer. Kanske räcker det med en knapp någonstans. Den viktigaste informationen bör du ha på alla dina sidor – exempelvis adress, telefonnummer, e-post, öppettider och företagets verksamhet i korthet.